Marienhof Amersfoort: Unieke combinatie van erfgoed en moderne faciliteiten



 

 

Amersfoort zit in de lift; de stad is uitgeroepen tot European City of the Year vanwege de vooruitstrevende planning en vernieuwing, met oog voor het erfgoed en het karakter. Ook congres- en eventlocatie Mariënhof, dat steeds vaker exclusief wordt afgehuurd, biedt een unieke combinatie van erfgoed en moderne faciliteiten.
 

Het bijna 550 jaar jonge stadsklooster Mariënhof ligt aan de rand van het historische centrum van Amersfoort. Na in de jaren 90 al enkele horecabestemmin-gen te hebben gehad, kwam het pand in 2014 onder de hoede van The Attention Group. Pandbewaarders Pieter Aalbers en Adriaan Derksen gaven het historische erfgoed een nieuwe bestemming als meeting-, congres- en eventlocatie. Nog altijd gaat een deel van de winst naar Stichting Burgerweeshuis dat het stadsklooster 400 jaar in gebruik heeft gehad en die het pand onderhoudt. "Mariënhof is een belangrijke erfgoedparel voor de Provincie Utrecht", benadrukt Pieter. "Wij doen er alles aan om het monumentale pand in stand te houden. Daarnaast hebben we diverse activiteiten in en om Mariënhof ontwikkeld met als doel om het pand terug te geven aan de stad. Zo hebben we wijnbar Zuster Margaux waar wijnproeverijen worden gehouden, en lanceerden we het koffieconcept Buuf in de Serre waar iedereen kan genieten van koffie met huisgemaakt gebak, ontbijt, lunch of een high tea."

Exclusief afhuren

Bij meeting- congres- en eventplanners is Mariënhof een geliefde locatie. Het pand heeft kleinere zalen voor vergaderingen, trainingen en private diners, en enkele grote zalen voor plenaire bijeenkomsten voor 220 gasten. De totale capaciteit bedraagt ruim 650 gasten. De locatie is zo ingericht dat er meerdere events op één dag kunnen plaatsvinden. "We organiseren veel congressen en seminars met een plenaire opening en diverse sub- en inspiratiesessies", vertelt Pieter. "In de gangen rondom de grote zalen hebben sponsoren alle ruimte om hun stands in te richten. Daarnaast betrekken we altijd de Binnentuin bij de bijeenkomsten."

Pieter merkt dat opdrachtgevers steeds vaker de locatie exclusief willen afhuren. "Opdrachtgevers pakken liever één keer uit met een goed event, dan dat ze meerdere events organiseren. Wanneer je dan een locatie exclusief afhuurt - tegen een zeer redelijke prijs - blijf je ook heel flexibel in de deelnemersaan-tallen. Maar het grootste voordeel van een locatie voor jezelf, is dat het een bepaalde rust en beslotenheid geeft. Dat begint al op het moment dat je via de Binnentuin het klooster betreedt. Bovendien kunnen we de signing en de verlichting helemaal in stijl oppakken."



Inrichting

De combinatie van erfgoed van moderne faciliteiten zie je bij Mariënhof onder andere terug in de inrichting van het pand. "We hebben als missie om de wereld een beetje mooier te maken door mensen in het hart te raken. Dat krijg je alleen voor elkaar wanneer mensen hun schild laten zakken en bij binnenkomst hun telefoon laten voor wat het is en zich focussen op de locatie en de bijeenkomst. Om dat te realiseren hebben we samen met het lokale interieurbedrijf Studio Zebra een bijzondere inrichting gecreëerd. Overal vind je onbewuste associaties binnen het thema weerspiegeling. Dat begint bij binnenkomst met een speciaal ontwikkeld met sound perfume waarbij klanken uit verleden, heden en toekomst die je door de hele ruimte hoort. Op de muren van de toiletten is behang met een historiserend motief aangebracht, gecombineerd met moderne kroonluchters uit 2022. De oude kerk heeft nog altijd mooie glas-in-loodramen en een orgel, maar is voorzien van een moderne inrichting."

Serviceniveau

Waar Mariënhof volgens de opdrachtgevers in uitblinkt, is het serviceniveau. "Finalist Winebar of the Year, beste trouwlocatie van Nederland, winnaar van de Nationale Meeting Award, een gemiddelde score van een 9,5 op MeetingReview; wat betreft service staan we aan de top van de bench-mark. In juni van dit jaar hebben we zelfs onze hoogste omzet ooit gedraaid. Natuurlijk hebben we dat te danken aan onze medewerkers en daar besteden we veel aandacht aan, ook op momenten tussen de regels door wanneer iemand een examen heeft of jarig is. We hebben een zeer divers personeelsbestand en iedereen is welkom. Onze medewerkers krijgen veel vrijheid en er mogen fouten worden gemaakt. Ook het feit dat we geen gebruik maken van uitzendkrachten, draagt bij aan die dynamiek."

Verrast

Opdrachtgevers die besluiten naar Amersfoort te komen, zijn volgens Pieter verrast. "De combinatie van erfgoed en een jonge, vernieuwende stad spreekt veel mensen aan. Bij onze eigen bijeenkomsten proberen we ook altijd de stad erbij te betrekken. We werken voor activiteiten samen met lokale partijen. Een zeer populaire activiteit is een rondvaart door de grachten van Amersfoort met de elektrische sloepen van de Waterlijn. Dit kan gecombineerd worden met een rondleiding door de historische binnenstad. Ook bieden we samen met muzikanten een work-shop aan waarbij je je eigen bedrijfslied schrijft. Het feit dat Amersfoort centraal in het land ligt en goed bereikbaar is, zijn eveneens grote pluspunten."

www.marienhof.nl
 

The Attention Group

Mariënhof maakt samen met Muntgebouw Utrecht en Landgoed Brakkesteyn onderdeel uit van The Attention Group. De organisatie heeft als doel om markante, historische panden nieuw bestaansrecht te geven door middel van vernieuwde horecaconcepten. Daarnaast is de organisatie betrokken bij de ontwikkeling van diverse horecaconcepten en projecten, waaronder de renovatie en herbestemming van Kasteel Gemert.
 

NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Auteur: Sofie Fest

Tags: Marienhof amersfoort Locatie The Attention Group
Marienhof Amersfoort | bekijk uitgebreid bedrijfsprofiel
Kleine Haag 2
3811 HE
Amersfoort
Nederland
Algemene voorwaarden | privacy statement