Wow-factor, hoge druk en de wens om stappen te zetten



 

De nieuwe generatie activeren en beter betrekken bij (kennis)evenementen is uitdagend. In deze serie artikelen duik ik dieper in de behoeften van de next generation binnen de evenementbranche. Mijn doel is jong en oud te inspireren, hun perspectief eens te veranderen en mogelijk zelfs de aanpak te heroverwegen. Door verandering te omarmen, kunnen we een dynamische en inclusieve evenementenindustrie creëren die relevant blijft voor de toekomst.

Tekst: Ingrid Rip
 

Voor dit artikel spreek ik vier medewerkers van Postillion Hotel & Convention Centre Utrecht Bunnik. Virgenie van Kessel is HR Manager. Ofschoon zij niet meer bij de next gen hoort, kent ze de doelgroep goed. Daarnaast zit ik aan tafel met next gen-vertegenwoordigers Aafke Goetheer, hospitality manager van de vestiging in Bunnik, Selena Praas, derdejaars HR stagiair van de Hogeschool Utrecht en Carel van Schothorst, tweedejaars HR stagiair van Avans in Den Bosch.

Wow-factor

Ook dit gesprek start ik met de vraag wat de gesprekspartners verstaan onder een zakelijk evenement. "Een informatieve sessie waarin informatie wordt gezonden met weinig interactie" tot "inspirerende bijeenkomsten met toeters en bellen", en alles wat ertussen zit. Ze verhelderen hun antwoord door aan te geven dat het niet alleen sterk branche-afhankelijk is, maar ook afhangt van het type opdrachtgever. Check.

Virgenie, degene met de meeste ervaring aan tafel, vult aan dat voor haar de wow-factor echt meespeelt. Evenementen waar mensen geïnspireerd en geraakt worden, creëren nu eenmaal meer impact.

Impact

Omdat impact - nu zeer actueel - diverse definities kent (bijvoorbeeld de mate waarin een gebeurtenis indruk maakt) vraag ik wat zij eronder verstaan. Aafke "ziet impact" wanneer mensen doorpraten over hetgeen besproken of beleefd is. Mensen voelen zich getriggerd om met nieuwe ideeën aan te slag te gaan. Vaak zijn het ook ervaringen die men niet eerder meemaakte. Deze antwoorden bevallen me wel. Als event designer is die gedragsverandering voor mij de ultieme waarde van een event. Het gezelschap zegt gevat "anders had je net zo goed een email kunnen sturen", en zo is het!

Event van de toekomst

Als ik vraag hoe een event eruit zou zien als zij het mogen organiseren, komt er een mooie discussie op gang. Selena wil verhalen verbinden aan evenementen om vervolgens samen te brainstormen en handvatten te zoeken. Carel voegt toe dat verhalen richting en duiding geven. Als je meer weet over een onderwerp, ben je ook meer bereid te luisteren en samen te zoeken naar oplossingen. "Leren gaat veel makkelijker als het uit persoonlijke verhalen en ervaringen komt, daar zouden ze in het onderwijs meer mee moeten doen", aldus Carel. Ze sluiten samen af dat een menselijk, kwetsbaar en emotioneel verhaal zorgt voor het onthouden ervan. Daarnaast zien ze ook snelle ontwikkelingen op gebied van technologie. Aafke vraagt zich af of er niet een kantelpunt gaat komen en we terug willen naar "langzamer". Maar na een korte discussie wordt geconcludeerd dat we technologie gaan gebruiken om die overload aan informatie te verwerken. Die snelheid zit inmiddels echt in het DNA van de next gen, dat was al een conclusie tijdens mijn deskresearch.

Hoge druk

In dit gesprek komt de druk die mensen ervaren weer naar boven. Virgenie geeft aan dat de maatschappij waarin we leven deze druk oplegt. "We willen veel: sporten, met ambitie werken, gezond eten, een druk sociaal leven en verder moeten we genieten van het leven." Allen geven aan dat er gelukkig meer ruimte is om hierover te spreken, zodat je je realiseert dat je niet de enige bent en je gerichter oplossingen kunt zoeken.

De rol van sociale media bij die druk is groot. Ofschoon dit ook afhangt van de persoon. Ben je sterk genoeg om beelden te weerstaan, jezelf niet te vergelijken met anderen, te zien dat alleen successen worden getoond? Het feit blijft dat het invloed heeft.

Beter functioneren met sociale contacten

Op mijn vraag of zij denken dat congressen en evenementen blijven bestaan, hoor ik een unaniem: ja. "Het is belangrijk om elkaar te zien. Hybride werken is prima, maar sociale contacten zijn nodig om goed te functioneren", roepen alle drie in koor. Aafke geeft aan dat ze netwerkbijeenkomsten erg leuk vindt, omdat het inspirerend is met anderen te spreken. "Als je vergelijkbare uitdagingen hebt, kunt je mensen bellen om te sparren", verheldert ze. Ik denk meteen 'wat fijn, ze zijn er nog', omdat je vaak hoort dat de next gen onbekenden aanspreken vaak lastig vindt.

Bruggen bouwen

Ook op de vraag hoe we goed de brug bouwen naar de wensen en behoeftes van de next gen, komt snel antwoord. Selena geeft aan dat inclusie ook hier belangrijk is. Laat hen mee denken over oplossingen. Aafke geeft aan dat de next gen kritisch is op wat ze willen en doen. Postillion vindt ze een goed voorbeeld: ze luisteren en geven kansen, als je hard werkt en je verantwoordelijkheden serieus neemt. Zo kom je verder.

Terugkijkend op mijn eerste gesprek en dit gesprek kan ik vaststellen dat ook hier die wens leeft om stappen te zetten. Het halen van persoonlijke doelen is belangrijk. En ook hier wil men events met experiences zien zodat er daadwerkelijk iets verandert. Impact door middel van verhalen, interactie en ervaringen.

Maar ook hier komt de hoge druk weer aan de orde en dat is iets wat mij zorgen baart. Het brein kan niet altijd onder druk staan, hoge cortisollevels zorgen voor continue stress. Dat is niet erg voor even maar wel op de lange termijn. Of gaat de evolutie hier zijn werk doen?

 

NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Auteur: Ingrid Rip

Tags: Next Gen Postillion Hotel & Convention Centre Utrecht Bunni Ingrid Rip
Algemene voorwaarden | privacy statement